Evaluările elevilor, inclusiv cele făcute de profesori, la clasă, vor fi standardizate pe o platformă a Ministerului Educației 

A fost pus în consultare publică proiectul prin care evaluările elevilor vor fi standardizate pentru toate clasele și incluse în platforma online a Ministerului Educației, în baza Metodologiei – cadru de evaluare în mediul online a performanțelor școlare și a competențelor elevilor aprobată prin OME nr. 3750/2023. Documentul prezintă informații despre cum va funcționa platforma, tipuri de evaluări și cine o poate folosi. Profesorii vor putea evalua elevii de la clasele primare, gimnaziu și liceu prin platformă, cu ajutorul unor teste standard create de ei pe baza itemilor creați din programa școlară ce vor fi incluși în platformă. Evoluția elevilor va fi monitorizată și se va genera un plan individualizat de învățare. Platforma va putea fi folosită și pentru evaluările de clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, pentru Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, pentru examenul suplimentar de admitere, dar și pentru examenul național de bacalaureat.

Ministerul Educației a pus în consultare publică un document care cuprinde informații despre funcționalitățile platformei, cerințele generale, tipurile de evaluări și tipurile de utilizatori.

Platforma online va putea fi folosită pentru toate tipurile de evaluări și pentru orice an școlar. Profesorii își vor putea crea proprii itemi pentru a evalua la clasă elevii. În platformă va exista o bancă de itemi. introduși ce va avea o structură și organizare modulară, cu posibilitatea de accesare pe baza diferitelor drepturi/ permisiuni de administrare/utilizare;

De exemplu, doar la disciplina Matematică ar trebui să existe peste 20.000 de itemi care acoperă în totalitate programa școlară.

Vor fi două tipuri de itemi:
▪ Itemi formativi, creați de profesor pentru evaluările de la clasă – nu au un caracter cu aplicabilitate generală;
▪ Itemi pentru banca de itemi pentru evaluare – sunt utilizați în cadrul evaluărilor și examenelor naționale. Aceștia din urmă vor trece prin proces complex de creare, pilotare, validare formală la nivel de panel de experți, pretestare, analiză statistică și validare pentru includere în banca de itemi.

Tipuri de evaluări
  • Evaluarea inițială – se inițiază de profesor la clasă sau de minister (la decizia ministerului).

Scopul evaluării este de a identifica punctele tari și slabe pe parcursul învățării, pentru a
fi folosite în proiectarea parcursului de învățare personalizat, inclusiv, după caz, remedial sau pentru excelență. Crearea itemilor va fi realizată de profesorul de clasă pentru proprii elevi sau la nivel de catedră/disciplină de studiu/modul.

Testele (instrumentele de evaluare) sunt create de profesori pentru proprii elevi și/sau
pot fi „încărcate” din banca de itemi.

Acest tip de evaluări au un nivel de securizare mică – acces oricine, oricând la clasă.

  • Evaluarea formativă și evaluarea sumativă – în funcție de planificările didactice (pe modul/semestru/trimestru – după caz, pe an școlar, pe disciplină, pe ciclu, pe competențe, pe domenii de studiu).
  • Evaluările naționale finale de clasele a II-a, a IV-a și a VI-a
  • Evaluarea Națională de clasa a VIII-a
  • Admiterea la liceu
  • Examenul național de Bacalaureat

Pentru examenele naționale, platforma va permite o încărcare minim 200.000 utilizatori conectați simultan pentru a parcurge examene (estimare aproximativă după numărul maxim de elevi înscriși la evaluările naționale);

Testele se bazează pe un model psihometric numit Teoria Răspunsului la Item (Item Response Theory, IRT).

Fiecare test de evaluare curentă trebuie să fie unic – este configurat automat de sistem,
întrebările nu se repetă, chiar dacă un elev dorește să susțină de mai multe ori testarea
acelorași competențe
; dar testele trebuie să fie echivalente din punct de vedere al
evaluării pe baza IRT;

  • Platforma trebuie să asigure retestarea unui elev fără ca întrebările să se repete, dar
    permite în același timp comparabilitatea perfectă a rezultatelor de la două testări;
  • Itemii de la fiecare disciplină trebuie să acopere în totalitate competențele și conținuturile care pot fi evaluate la nivel individual – prevăzute în programele școlare;

Fiecare cont de utilizator creat are un istoric cu rezultatele anterioare și cu evoluția
acestora în timp.

Monitorizarea parcursului elevului

Platforma Ministerului Educației trebuie să ofere posibilitatea de urmărire “longitudinală și transversală a performanțelor elevilor”, prin ea să se poată transmite date statistice la nivel de unitate de învățământ, județ, tip de probă. Să poată fi indicată poziția pe care un elev testat o ocupă la nivel național, comparativ cu toți elevii din același an de studiu din țară (prin scorul centilă).

Platforma trebuie să monitorizeze evoluția elevului, ca parte din evaluarea școlii și a profesorilor, să genereze un schelet al unui plan individualizat de învățare raportat
la examenele naționale, pe care să-l poată completa sau detalia cadrul didactic autorizat în acest sens. De asemenea, să existe posibilitatea de a genera o listă de recomandări, cum ar fi:

  • Alte evaluări (pentru elevii care nu au îndeplinit nici standardul de referință minim (benchmark) sau cei care au depășit aceste standarde și pot fi încadrați la categoria avansați;
  • Fișe de lucru;
  • Recomandări de activități didactice pentru diverse discipline;
  • Recomandări pentru consilier (la non răspuns, acolo unde apar regrese și alte aspecte care ar trebui avute în vedere și din perspectiva încrederii, motivației etc.).

Din punct de vedere al analizelor, platforma Ministerului va trebui să poată genera rapoarte administrative, statistici și grafice, panou rezumativ de prezentare a rezultatelor individuale/statistici/feedback și să indice performanțele unei unități de învățământ prin raportare la alte unități de învățământ: din medii socio-educaționale similare, la nivel județean, la nivel național.

Informații de context

În prezent, doar corectarea digitalizată s-a pilotat anul trecut și anul acesta pentru județele Călărași (pentru examenul de bacalaureat) și Dâmbovița (pentru Evaluarea Națională), iar din toamnă aceasta sesiunea a doua de Bacalaureat va fi corectura digitalizata în toată țara, potrivit ministrei Ligia Deca.

Potrivit secretarului de stat în Ministerul Educației Florian Lixandru, de anul viitor școlar 2023-2024, pilotarea va fi extinsă pentru simulările examenelor naționale.

Sursa: https://www.edupedu.ro/