Salvaţi Copiii: Peste un sfert dintre şcoli nu au spaţiu fizic adaptat pentru elevii cu dizabilităţi

Peste un sfert dintre şcoli nu au spaţiu fizic adaptat pentru elevii cu dizabilităţi, iar sub jumătate dintre ele beneficiază de serviciile unui consilier şcolar permanent, a transmis, marţi, organizaţia Salvaţi Copiii România, printr-un comunicat remis AGERPRES.

În 54,7% dintre şcolile de masă unde învaţă şi elevi cu cerinţe educaţionale speciale (CES), consilierul şcolar vine doar săptămânal/ocazional, în vreme ce doar 44,3% beneficiază de serviciile unui consilier şcolar permanent, arată organizaţia.

În decembrie 2022, în România, erau 79.720 de copii identificaţi oficial cu CES şi având certificat de handicap, potrivit datelor ANPDCA.

Potrivit comunicatului, Salvaţi Copiii România a prioritizat de-a lungul timpului programul de integrare socio-educaţională a copiilor vulnerabili, fie că sunt copiii aflaţi în situaţii de risc social, fie că au cerinţe educaţionale speciale.

Pentru a sprijini din punct de vedere educaţional şi social copiii din familii defavorizate socio-economic şi copiii cu cerinţe educaţionale speciale, din anul 2020 Salvaţi Copiii a derulat şapte programe locale în judeţele Dâmboviţa, Dolj, Ilfov, Giurgiu, Vaslui şi în Bucureşti, prin proiectul „O şcoală pentru fiecare”.

Obiectivele majore ale proiectului sunt prevenirea abandonului şcolar şi o mai bună incluziune a copiilor în risc de abandon şcolar şi a celor cu CES prin servicii integrate de prevenire şi intervenţie, inclusiv prin intervenţii asupra părinţilor/reprezentanţilor legali şi specialiştilor din educaţie şi servicii sociale.

Intervenţiile care se adresează copiilor cu CES includ oferirea de sprijin educaţional direct, activităţi de dezvoltare personală realizate de cadre didactice şi consilieri angajaţi în cadrul proiectului, formarea cadrelor didactice şi a personalului de sprijin pentru lucrul cu copii din această categorie pe baza metodologiei de intervenţie SNAP (Students Needs Action Pack) dezvoltată de Salvaţi Copiii Norvegia şi adaptată la contextul românesc.

„Procesul de incluziune educaţională a copiilor cu CES trebuie să înceapă cu pregătirea cadrelor didactice, astfel încât aceşti copii să fie atât integraţi în mediul şcolar, cât şi să beneficieze de predare şi metode pedagogice care să le faciliteze înţelegerea şi astfel un acces real la educaţie”, a explicat Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv Salvaţi Copiii România.

Prin metodologia SNAP – PACEE (Pachetul de acţiune la cerinţele educaţionale ale elevilor), profesionistul în educaţie urmăreşte realizarea potenţialului maxim de dezvoltare a fiecărui elev şi obţinerea accesului echitabil la educaţie al copiilor, indiferent de dificultăţile cu care se confruntă.

„Acest model de intervenţie porneşte de la faptul că diversitatea se manifestă în fiecare clasă, că elevii se dezvoltă în ritmuri diferite şi că pe parcursul dezvoltării pot apărea dificultăţi diverse, cărora profesionistul în educaţie trebuie să le facă faţă”, se explicat în comunicatul citat.

În 2023, peste 200 de specialişti au fost formaţi pentru utilizarea pachetului PACEE, urmând ca anul viitor să fie pregătiţi peste 300 de profesori din 30 de şcoli partenere din Bucureşti şi 18 judeţe.

Proiectul a beneficiat de un grant în valoare de 1.115.000 euro oferit de Norvegia în cadrul Programului „Dezvoltare locală” (www.eeagrants.ro si www.frds.ro) şi a fost implementat în parteneriat cu Salvaţi Copiii Norvegia, Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Ilfov şi cu şcoli din mai multe judeţe ale ţării. AGERPRES/