Onaca: Echipajul de pe elicopterul SMURD nu avea voie să survoleze perimetre lacustre fără veste de salvare

Dorel Onaca, fost salvator maritim, afirmă că, din experiența sa, aparatele de zbor pentru intervenții în zone lacustre sunt dotate în mod obligatoriu cu veste de salvare pentru pasageri și echipaj.

Dorel Onaca, fost patron al companiei de salvare maritimă ONACVA și fost președinte al Agenției pentru Salvarea Vieții Omenești pe Mare (ARSVOM), a declarat marți pentru AGERPRES că, în mod obligatoriu, toate aeronavele destinate zborurilor utilitare și pentru intervenții de urgență care survolează teritorii maritime și lacustre, de orice natură, trebuie să-și echipeze personalul de la bord cu veste de salvare speciale cu acționare cu butelie cu CO2 și semnale luminoase și auditive ce asigură flotabilitatea în orice condiții.

„Eu nu știu din motive nu au fost echipați și dotați cu vestele de salvare obligatorii a se afla în dotare. Cert este că dacă se știa ruta ce urmează a fi parcursă, pe deasupra unui lac sau a mării ori în vecinătatea litorală, echipajul de la bord trebuiau să aibă vestele de salvare îmbrăcate peste echipament, conform normativelor pe care eu le cunosc a fi în vigoare”, a declarat Dorel Onaca.

El a subliniat că este foarte posibil ca o disfuncționalitatea în intervenție a fost generată și de faptul că ARSVOM nu a fost alertată în primă instanță, după ce Serviciul Național Unic de Urgență 112 a primit solicitarea de intervenție.

„Șalupa Jupiter, acostată pe lacul Siutghiol, în acvatoriul din perimetrul Căpităniei Mamaia, are echipaj de permanență și în timpul iernii. Dacă ARSVOM era alertat în maximum zece minute echipajul de pe Jupiter ajungea la locul sinistrului. La bord sunt în permanență doi marinari, iar motorul este pornit, căci astfel își asigură căldura la bord. Nava este dotată și cu radar și proiector astfel că se putea acționa optim”, a afirmat Dorel Onaca.