”Semafoarele inteligente” vor deveni funcționale în municipiul Iași începând din această toamnă

semafoare inteligenteProiectul de implementare a sistemului de management al traficului în municipiul Iași se apropie de finalizare, până în prezent peste 75% dintre intersecţiile incluse în program fiind echipate cu semafoare. Potrivit reprezentanților Primăriei, au fost instalate traseele de fibră optică în 40 din cele 90 de intersecţii incluse în proiect, iar lucrările continuă, astfel încât în luna octombrie a acestui an, cel mai târziu, proiectul să fie finalizat, iar sistemul să fie dat oficial în funcțiune. Lucrările s-au desfăşurat în zone precum Alexandru cel Bun, Păcurari – Canta – Gară, Primăverii – Socola – Bularga, Nicolina – Frumoasa – CUG şi Bucium. ”În cea mai mare parte a intersecţiilor unde s-a instalat fibra optică au fost montate şi 36 de camere video. La această oră, comunicaţia cu fibra optică s-a realizat în zona Cantemir – bulevardul Nicolae Iorga, în apropierea căreia se află şi centrul de telesupraveghere. Astfel, au fost conectate la sistem intersecţiile dintre bulevardul Cantemir şi Decebal, Nicolae Iorga, Şoseaua Naţională, cele două Splaiuri ale Bahluiului. Mai mult, comunicaţia s-a realizat în proporţie de sută la sută pe bulevardul Nicolae Iorga, la nord şi sud de pasajul CFR (în dreptul Calea Galata şi, respectiv, str. Hatman Şendrea), la vest şi la est faţă de intersecţia cu Nicolina şi la intersecţia cu Mitropolit Varlaam (zona Kaufland)”, au precizat reprezentanții municipalității.  Proiectului de sistematizare a traficului rutier ieşean presupune montarea în 90 de intersecţii a unui număr de 1.242 de semafoare, 1.979 de indicatoare rutiere, 72 de automate de dirijare a circulaţiei, 633 de camere de detecţie și a 59 de echipamente pentru supraveghere. Dintre cele 1.242 de semafoare, o mie sunt pentru vehicule şi pietoni, 70 pentru tramvaie, iar 172 pentru verde intermitent la dreapta şi galben intermitent pentru pietoni. Tot sistemul va fi coordonat de un dispecer amplasat într-o clădire de 380 de metri pătraţi, în care vor lucra aproximativ 30 de angajaţi. Demararea angajărilor se va realiza după operarea modificărilor în organigramă şi aprobarea acesteia, până la finalizarea contractului de finanţare a proiectului. După implementarea sa, sistemul de management al traficului va contribui la fluidizarea circulaţiei rutiere şi pietonale, precum şi la reducerea numărului de accidente si ambuteiaje, dar şi la scăderea poluării cauzată acum de staţionarea prelungită a vehiculelor la traversarea intersecţiilor. Proiectul de management al traficului are o valoare de 91 milioane lei şi va contribui la fluidizarea traficului rutier şi pietonal, precum şi la reducerea numărului de accidente şi ambuteiaje, dar şi la scăderea poluării. Sistemul de management al traficului va cuprinde un centru de comandă şi control al circulaţiei rutiere. Toate datele colectate de detectoarele de trafic vor fi transmise la automatul de trafic, iar prin intermediul sistemului de comunicaţii la centrul de comandă unde vor fi stocate în baza de date centrală. În municipiu,  90 intersecţii şi treceri de pietoni vor semaforizate şi echipate cu automate de dirijare a circulaţiei şi detectori de vehicule de tip video, dar şi sisteme acustice pentru persoanele cu dizabilităţi de vedere. Un sistem de fibră optică va asigura comunicarea între intersecţii şi centrul de comandă, iar un sistem de camere video va supraveghea condiţiile în care se desfăşoară traficul, cu efecte pozitive şi asupra siguranţei locuitorilor, întrucât acestea vor transmite în timp real imagini în Centrul de Telesupraveghere. Potrivit reprezentanților Primăriei, proiectul va contribui semnificativ la ameliorarea aspectului estetic al spaţiului public urban prin montarea îngropată a cablului de comunicare din fibră optică şi dezafectarea cablurilor aeriene existente. Printre marile beneficii aduse traficului rutier ieşean, se numără reducerea timpului de călătorie pe principalele axe ale municipiului, în ora de vârf, în medie, cu aproximativ 17%, în primul an după finalizarea proiectului, apoi creşterea cu minim 5% a numărului de persoane care utilizează transportul public în comun, după finalizarea proiectului. (E.M.)