Iașiul, capitala serviciilor de evidența persoanelor și de stare civilă din România

conferinta stare civilaÎn organizarea Direcției Locale de Evidența Persoanelor (DLEP) și în colaborare cu Asociația Națională a Funcționarilor de Stare Civilă din România (ANFSCR), la Iași au debutat miercuri, 2 septembrie, lucrările Conferinței ”150 de ani de evidență a persoanelor. De la biletul de identitate permanent la cartea electronică de identitate”, eveniment prilejuit de aniversarea unui secol și jumătate de la emiterea oficială a primuluik act de stare civilă în România. Le evenoment, care se desfășoară în perioada 2-5 septembrie, al Hotelul ”Unirea”, participă peste două sute de reprezentanți ai direcțiilor locale de evidența persoanelor din țară, alături de reprezentanți ai Direcției Județene Iași a Arhivelor Naționale, notari publici, parlamentari, consilieri locali și județeni. În deschiderea conferinței, Renata Marin, directorul executiv al Direcției Locale de Evidența Persoanelor (DLEP) Iași, a subliniat importanța actului de la 1 decembrie 1864, când a fost instituit primul act de stare civilă din România, respectiv ”biletul de identitate permanent”. La rândul său, primarul interimar Mihai Chirica, prezent la deschiderea lucrărilor conferinței, a declarat că este o onoare pentru municipiul Ișai să găzduiască un astfel de eveniment deidicat aniversării a 150 de a ani de la emiterea primul acti de stare civilă din România. Printre invitații de onoare a manifestării se numără Radu Florea – Director al Direcției Relații Consulare din cadrul M.A.E, comisar-șef de poliție Anca Berbecariu – Șeful Serviciului Coordonare Evidența Persoanelor din cadrul M.A.I.- D.E.P.A.B.D., comisarul-șef de poliție Carmen-Ionela Sârb – șeful Serviciului Central de Stare Civilă din cadrul M.A.I.-D.E.P.A.B.D., Carla-Carmina Cozma – coordonator al Instituției Avocatul Poporului – Biroul Teritorial Iași , Constantin Chiriac – directorul Autorității Electorale Permanente – filiala Nord-Est , prof. univ. dr. Doru Tompea – rectorul Universității ”Petre Andrei” *UPA) din Iași, Constantin Airinei – președintele Camerei Executorilor Judecătorești de pe lângă Curtea de Apel Iași. Pe parcursul celor patru zile ale conferinței, aceștia vor susține prelegeri cu privire la însemnătatea și parcursul istoric al actelor de stare civilă din România. Totodată, pe întreaga durată a lucrărilor conferinței, invitații vor avea posibilitatea de admira o interesantă expoziție cu acte vechi de identitate și stare civilă, organizată de Direcția Județeană Iași a Arhivelor Naționale și Muzeul ”Unirii” din Iași. În ceea ce privește activitatea din ultimii ani a Direcției Locale de Evidența Persoanelor (DLEP) Iași, directorul executiv al acestei instituții, Renata Marin, a ținut să sublinieze performanțele deosebite înregistrate de această unitate. ”Direcția Locală de de Evidența Persoanelor Iași, conform aprecierilor reprezentanților din Ministerul de Interne, este una dintre cele mai moderne și performante instituții de profil din țară. Ca toate celelalte instituții similare, Direcția Locală de Evidența Persoanelor Iași a fost înființată în anul 2005. Este una dintre cele mai moderne instituții de acest fel din țară, având în vedere că aceasta a implementat, în premieră, în România, sistemul de programate on-line, atât pentru eliberarea cărților de identitate, cât și pentru căsătorii. De asemenea, Direcția de Evidența Persoanelor Iași este printre primele unități de acest fel din țară care a implementat din punct de vedere electronic sistemul de stare civilă, respectiv eliberarea actelor de stare civilă în sistem electronic , ceea ce înseamnă emiterea în timp real a documentelor de stare civilă. Sediul din Iași al Direcției Locale de Evidența Persoanelor este considerat ca fiind unul dintre cele mai moderne și utilate unități de acest fel din țară. Expresia a fost că, dacă în țară, toate serviciile ar avea un asemenea sediu, atunci fața acestor instituții s-ar schimba radical. Avem foarte multe realizări. Să ne gândim doar că, la această dată, la presiunea cetățenilor români care au venit din Italia, Spania și din celelalte țări ale Europei, unde aceștia muncesc, noi totuși am eliberat și eliberăm actele de identitate în numai șapte zile, în condițiile în care legea spune că aceste documente se pot elibera în maximum 30 de zile. De asemenea, să nu uităm, faptul că Direcția Locală de Evidența Populației Iași a dat tonul în țară, la sărbătorirea Zilei Familiei, în fiecare an. Cu alte cuvinte, Iașiul a fost primul oraș din țară care a aniversat, în fiecare an, pe 15 mai, Ziua Familiei, această sărbătoare fiind adoptată ulterior și de celelalte orașe din țară. Nu în ultimul rând, trebuie subliniat faptul că, la inițiativa unor funcționari din cadrul Direcției Locale de Evidența Persoanelor Iași, la nivel național a fost înființată Asociația Națională a Funcționarilor de Stare Civilîlă din România (ANFSCR) . De aceea, Iașiul este considerat, la această oră, ca fiind centrul excelenței în domeniul serviciilor de stare civilă și evidența persoanelor din România”, a declarat Renata Marin. De asemenea, la inițiativa DLEP Iași și a ANFSCR, la nivel național a fost impus statul funcționarilor de stare civilă din România. ”Vom face demersuri, în perioada următoare, pentru impunerea statului și pentru funcționarii de evidență”, a spus Renata Marin. ”De asemenea, am atras atenția, printr-o petiție adresată reprezentanților Guvernului, respectiv Ministerului Muncii, că existăm și că dorim și noi acordarea unor sporuri pentru funcționarii de stare civilă, la fel ca în cazul polițiștilor cu care lucrăm”, a adăugat directorul Direcției Locale de Evidență a Persoanelor Iași. (E.M.)