Un joc de realitate virtuală, cea mai nouă metodă folosită de cercetători pentru studiul demenței

”Sea Quest Hero” este mai mult decât un simplu joc de realitate virtuală în care utilizatorii trebuie să străbată labirinturi și să urmărească diverse personaje; acesta reprezintă totodată cea mai nouă metodă utilizată de oamenii de știință care studiază demența și boala Alzheimer în vederea găsirii unui tratament, relatează AFP.

 

Jocul — a cărui versiune de realitate virtuală este disponibilă pentru descărcare începând de marți, 29 august — caută să stimuleze activitatea cerebrală a jucătorilor printr-o serie de sarcini bazate pe abilitățile de memorare și de orientare colectând în același timp informații necesare studiului demenței.

Unul dintre primele simptome ale bolii Alzheimer este slăbirea treptată a capacității de orientare în spațiu. Însă, informațiile prin care se poate compara răspunsul cognitiv în rândul unei populații cu vârste dintr-un spectru larg sunt rare, acesta fiind motivul pentru care a fost creat acest joc.

Numai două minute petrecute în joc generează o cantitate de informații egală cu cinci ore de muncă din partea cercetătorilor pentru colectarea acestui tip de date în cadrul unui studiu similar, desfășurat în laborator, se arată pe site-ul jocului.

Oamenii de știință dețin în prezent date echivalând cu 63 de ani de joc și mai au circa 9.500 de ani de parcurs

”Acest lucru ne-a oferit o cantitate enormă de informații și ne-a permis să înțelegem modul în care bărbații și femeile de vârste diferite navighează în joc”, a declarat pentru sursa citată David Reynolds, șeful departamentului științific din cadrul Alzheimer’s Research UK.

Rezolvarea sarcinilor din joc necesită utilizarea unor ”zone diferite ale creierului”. Faptul că aceste regiuni diferă în funcție de tipul de demență, ”ne permite să asociem ceea ce poate face cineva cu ce se întâmplă în creier”, a adăugat Reynolds.

Versiunea în realitatea virtuală a jocului oferă alte tipuri de informații cercetătorilor. ”Tehnologia bazată pe căștile de realitate virtuală ajută la monitorizarea direcției în care privește o persoană sau a celei spre care se îndreaptă”, a explicat pentru sursa citată Lauren Presser, membră a echipei care a realizat jocul. ”Astfel putem afla dacă oamenii se pierd și modul în care se comportă în acele situații. Fiecare dintre acele experimente ne ajută să colectăm legate de orientarea în spațiu”, a adăugat ea.

”Sea Quest Hero” — considerat ”cel mai important studiu asupra demenței din istorie” — a fost dezvoltat de Deutsche Telekom, Alzheimer’s Research din Marea Britanie și oameni de știință din cadrul University College London și University of East Anglia.

Versiunea pentru telefon mobil a jocului, care a fost lansată în 2016, a fost deja descărcată de trei milioane de ori în 193 de țări.

La nivel mondial, aproape 50 de milioane de persoane suferă de demență și Alzheimer, conform celor mai recente estimări. Cifra ar putea ajunge la 132 de milioane până în 2050.

Demența este o boală care în prezent nu poate fi vindecată, însă creatorii jocului speră ca ea să poată fi diagnosticată și tratată mai curând decât până acum.

Reynolds a adăugat că simpla utilizare a jocului poate ajuta la prevenirea bolii. ”Un creier care rămâne activ, precum un corp care este menținut în formă, contribuie la reducerea riscului de demență sau la încetinirea ritmului de evoluției a acesteia”, a mai spus el.