USR cere Avocatului Poporului să conteste la CCR ordonanţa privind mecanismul de investiţii în domeniul culturii

Uniunea Salvaţi România consideră că OUG 76/2018 privind mecanismul de investiţii în domeniul culturii este „mai mult distructivă decât benefică” şi solicită Avocatului Poporului să o conteste la Curtea Constituţională.

„Alocarea acestor bani este o sifonare mascată pentru clientela de partid. Pentru gresie şi faianţă la preţuri fictive în căminele culturale, spectacole la preţ triplu şi „reabilitare” prin termopane a monumentelor. Motivul acestui miliard de euro nu este patriotismul Guvernului reînviat în anul Centenarului, nici vreo pasiune nou-născută a Vioricăi Dăncilă pentru Cultură. Motivul îl reprezintă presiunea tot mai mare a clientelei politice pentru profit. Setea fără saţ de înavuţire a firmelor de casă, ce se vor improviza peste noapte firme de restaurare a monumentelor istorice!”, susţine senatorul Vlad Alexandrescu, vicepreşedinte USR şi membru în Comisia pentru cultură şi media a Senatului, citat în comunicat.

Conform comunicatului, ordonanţa „nu prevede norme de aplicare, criterii de alocare sau condiţii pentru restaurare, iar rolul Institutului Naţional al Patrimoniului nici măcar nu este menţionat în document”.

„Mai mult decât atât, ordonanţa modifică legea de funcţionare a Administraţiei Fondului Cultural Naţional şi legea cinematografiei astfel încât să creeze pârghiile unui control politic asupra finanţărilor culturale şi a finanţărilor pentru proiecte cinematografice în România”, se arată în comunicat.

USR menţionează, totodată, că este prima dată când Ministerul Culturii face „un asemenea gest de ingerinţă” în modul de finanţare a proiectelor şi programelor culturale şi atrage atenţia că „lipsa unor criterii clare de alocare a contractelor poate duce la distrugerea patrimoniului”.

„Ordonanţa adoptată pe 19 iulie este mai mult distructivă decât benefică, motiv pentru care USR solicită Avocatului Poporului să o conteste la Curtea Constituţională, sens în care arată că, atât potrivit Constituţiei (art. 115, alin. 4) cât şi jurisprudenţei Curţii Constituţionale, Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai atunci când există o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu mai poate fi amânată, cu condiţia motivării corespunzătoare a urgenţei măsurilor adoptate. În acest context, motivele enunţate în preambulul ordonanţei de urgenţă, privite atât în mod individual, cât şi în ansamblu, reprezintă aspecte de oportunitate a măsurilor care urmează a fi luate, respectiv asigurarea fondurilor pentru protejarea monumentelor istorice, proprietate publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, care se află într-o avansată stare de degradare. Acestea nu exprimă un grad mare de abatere de la obişnuit sau comun, ci o situaţie de continuitate, de durată, lipsită de noutate, atât în privinţa lipsei de fonduri cu care se confruntă Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, cât şi a situaţiei precare în care monumentele istorice au ajuns din cauza ignorării lor de către Parlament, Guvern şi autorităţile administraţiei publice locale în ultimii 28 de ani. Aşadar, cu toate că Guvernul demonstrează raţiunea, necesitatea, oportunitatea şi utilitatea reglementării, motivarea nu dovedeşte şi existenţa unei situaţii extraordinare, pe care doar o proclamă”, se spune în comunicatul USR.

Guvernul a aprobat, pe 19 iulie, prin ordonanţă de urgenţă, programul de investiţii în domeniul culturii, pentru implementarea căruia va fi alocată suma de un miliard de euro.

Conform OUG, programul are ca scop general finanţarea mai multor categorii de cheltuieli de investiţii: „achiziţia de imobile monumente istorice şi de bunuri culturale – imobile clasate, prin exercitarea dreptului de preempţiune al statului, în condiţiile legii, construirea de obiective culturale, reprezentând construcţii cu destinaţie culturală sau în care se desfăşoară activităţi din domeniul cultural, realizarea de lucrări de intervenţie, reabilitare, modernizare, consolidare, restaurare şi punere în valoare a monumentelor istorice, aşa cum sunt ele definite în legislaţie, realizarea de lucrări de intervenţie, reabilitare şi/ sau modernizare, consolidare, restaurare şi punere în valoare a obiectivelor culturale, cum ar fi: biblioteci, muzee, centre culturale, instituţii de spectacole sau concerte şi alte obiective cu destinaţie culturală”. AGERPRES