PROIECT: Guvernele interimare ar putea emite ordonanţe de urgenţă în anumite situaţii

Senatorul PSD Şerban Nicolae a depus la Camera Deputaţilor o propunere legislativă care dă posibilitatea Guvernului interimar de a emite ordonanţe de urgenţă în anumite situaţii. Proiectul modifică în acest sens Ordonanţa de Urgenţă 57/2019 privind Codul administrativ. Astfel, iniţiativa legislativă propune eliminarea textului potrivit căruia Guvernul nu poate să emită ordonanţe sau ordonanţe de urgenţă şi nu poate iniţia proiecte de lege în cazul încetării mandatului sau până la depunerea jurământului de către membrii noului Guvern. „În cazul încetării mandatului sau, în condiţiile prevăzute de Constituţie, până la depunerea jurământului de către membrii noului Guvern, Guvernul emite numai acte cu caracter normativ sau administrativ necesare pentru administrarea treburilor publice şi a politicii bugetare pentru îndeplinirea programului de guvernare aprobat de Parlament”, prevede proiectul, modificând textul art. 37 alin. 3. De asemenea, iniţiativa legislativă introduce un text nou. „Guvernul aflat în situaţia prevăzută la alin (3) emite ordonanţe potrivit legii de abilitare adoptată de Parlament în condiţiile prevăzute de art.115 alin (1) – (3) din Constituţia Romaniei. Cu respectarea prevederilor art. 115 alin (4) – (6) din Constituţia Romaniei, Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă pentru aplicarea măsurilor necesare în situaţiile prevăzute la art. 53, art. 92 alin (3) si (4), art. 93 din Constituţia României”, mai prevede textul din iniţiativa legislativă. Astfel, articolul 53 din Constituţie se referă la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi pentru apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav. De asemenea, articolele 92 şi 93 se referă la situaţiile de agresiune armată îndreptată împotriva ţării, cazurile de mobilizare sau de război şi cazul în care preşedintele României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgenţă în întreaga ţară ori în unele unităţi administrativ-teritoriale. „Trebuie observat, cu caracter general, faptul că durata unei asemenea perioade în care un Guvern al cărui mandat îndeplineşte numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice nu poate fi anticipată cu exactitate, fiind supusă unui eveniment incert, depunerea jurământului de către noul Guvern”, a precizat Şerban Nicolae în expunerea de motive a proiectului. El a mai arătat că „ar fi absurd, mai ales în ipoteza unor situaţii de gravitate deosebită, un conflict armat, o calamitate sau o epidemie, ca unui Guvern să i se interzică prin lege, adăugând la textul constituţional, luarea unor măsuri pentru care este necesară adoptarea unor ordonanţe de urgenţă”. Proiectul se află în consultare publică la Camera Deputaţilor şi urmează să intre în dezbaterea forului legislativ, Senatul fiind decizional. (sursa: AGERPRES)