Ştefan Pălărie (USR) apreciază că noul format al ARACIP este foarte politizat

Senatorul USR Ştefan Pălărie apreciază că Ministerul Educaţiei a ”profitat” de nevoia legitimă de reformare a Agenţiei Române pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP) pentru a „aşeza lucrurile într-un format foarte politizat”.

„Guvernul şi Ministerul Educaţiei Naţionale au ratat din plin reforma Agenţiei Române pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP). Hotărârea a fost adoptată ieri în şedinţa de Guvern. Este limpede că ministerul a profitat de această nevoie legitimă de reformare a ARACIP pentru a aşeza lucrurile într-un format foarte politizat. Calitatea în educaţie nu va avea niciodată de câştigat prin şi mai multă politică”, a scris senatorul USR, pe Facebook.

Ştefan Pălărie, membru al Comisiei pentru învăţământ din Senat, a prezentat în acest sens o serie de argumente formulate în cadrul Grupului de Lucru USR pentru Educaţie.

Potrivit acestui for, Guvernul a aprobat reorganizarea ARACIP, „ignorând cu bună ştiinţă necesitatea unei reforme responsabile, independentă de interese politice”. Problemele „cele mai grave” sunt considerate a fi următoarele:

– preşedintele ales al instituţiei poate avea „maxim două mandate aşa-zis complete (de 4 ani), deci practic un număr nelimitat de mandate ‘incomplete'”, ceea ce „poate duce la controlarea ARACIP pentru o perioadă lungă de timp” de către o singură persoană;
– membrii cu drept de vot din cadrul Consiliului ARACIP „ar trebui să fie doar experţii în evaluarea calităţii, iar reprezentanţii Ministerului Educaţiei, reprezentanţii elevilor, ai părinţilor, ai salariaţilor din învăţământ, ai Asociaţiei Şcolilor Private, precum şi partenerii instituţionali (reprezentanţi ai MAI şi ai MApN) să fie prezenţi doar cu statut de observator”.

„Din păcate vom avea o nouă instituţie intens politizată, fără autonomie decizională şi puternic influenţată de factori politici şi de interese ce nu ţin exclusiv de evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţământul românesc”, a precizat sursa citată.

Aceasta menţionează că proiectul de HG pentru reorganizarea ARACIP a fost retrimis după o lună la Consiliul Economic şi Social, pentru avizare, „fără a ţine cont de propunerile” societăţii civile şi ale partenerilor de dialog social, făcute în dezbaterea publică din 27 decembrie 2021.

„Alaltăieri, pe 1 februarie, noul regulament a primit aviz nefavorabil de la CES, cu 40 de voturi împotrivă (din 43 membri prezenţi), iar mai mulţi membri ai forului au solicitat retragerea proiectului. Cu toate acestea, Ministerul Educaţiei este de neoprit în planul său”, afirmă Ştefan Pălărie.

Guvernul a aprobat miercuri o hotărâre prin care se reorganizează ARACIP, anunţând că obiectivul acestui demers constă în îmbunătăţirea performanţei sistemului naţional de educaţie şi asigurarea implementării reformei în educaţie.

Ministerul Educaţiei a afirmat că modul de reorganizare al agenţiei ţine seama atât de practicile internaţionale din state cu sisteme performante de educaţie, precum Marea Britanie, Olanda, Franţa sau Finlanda, cât şi de concluziile şi obiectivele asumate prin Proiectul „România Educată”.

Principalele elemente de noutate sunt:

* Procesul de evaluare externă va fi separat la nivel operaţional de cel de decizie;

* Vor fi reprezentaţi în Consiliul ARACIP, cu statut de observator, elevii, părinţii şi sindicatele din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar;

* Registrul evaluatorilor externi care realizează activităţile de evaluare va fi revizuit şi completat în scopul consolidării profesionalismului, dar şi a caracterului colegial al evaluărilor;

* Consiliul ARACIP, organul colectiv de conducere al agenţiei, se reorganizează şi va funcţiona cu 15 membri care reprezintă actorii relevanţi implicaţi în procesul educaţional din România. Toţi cei 15 membri cu drept de vot ai consiliului ARACIP trebuie să aibă experienţă didactică sau să aibă responsabilităţi în organizarea activităţii de învăţământ. Reprezentanţii Ministerului Educaţiei vor avea competenţe specifice precum învăţământul în limbile minorităţilor sau recunoaşterea şi echivalarea diplomelor şi actelor de studii, expertiză necesară pentru conectarea cu alte sisteme de învăţământ;

* Implicarea sectorului privat în structura ARACIP;

* Preşedintele Consiliului ARACIP va fi ales dintre reprezentanţii actorilor implicaţi în educaţie, cu două treimi din voturile membrilor Consiliului şi va putea avea un număr de maximum două mandate. AGERPRES