Sorin Cîmpeanu: Trebuie să facem cariera didactică atractivă prin mai multe modalităţi

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, este de părere că pentru a-i atrage pe absolvenţii universităţilor să aleagă o carieră în învăţământ, trebuie ca aceasta să fie făcută atractivă, începând cu nivelul de salarizare.

Cîmpeanu a participat miercuri seară la dezbaterea publică pe tema proiectului legii educaţiei – componenta ce vizează învăţământul preuniversitar, organizată de Alianţa „O Voce pentru Educaţie”.

Printre temele abordate în cadrul discuţiei s-au numărat alfabetizarea funcţională, cariera didactică, sistemul curricular, digitalizarea, evaluarea rezultatelor învăţării, finanţarea, managementul şcolar, guvernanţa sistemului de educaţie, învăţământul profesional dual.

 

„Mai bine de jumătate din proiectul legii învăţământului preuniversitar vizează în mod clar, chiar dacă implicit, alfabetizarea funcţională, de la standardizarea evaluărilor, de la un curriculum construit pentru ca elevii să dobândească cele opt competenţe cheie de bază – competenţe, şi nu cunoştinţe -, până la formele de examinare, până la formarea cadrelor didactice, este cuplat proiectul legii cu Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă în care avem finanţare pentru formarea a peste 100.000 de cadre didactice din această perspectivă a alfabetizării funcţionale şi a alfabetizării digitale. Toate aceste lucruri vizează nivelul de alfabetizare funcţională pentru că aceasta este o problemă reliefată de testele PISA”, a afirmat ministrul Educaţiei.

Potrivit acestuia, în prezent, cariera didactică este puternic deformată iar pentru a-i putea atrage pe absolvenţii universităţilor româneşti să aleagă o astfel de carieră trebuie ca aceasta să fie făcută atractivă.

„Trebuie să o facem atractivă prin mai multe modalităţi. (…) Pe primul loc este atractivitatea salarială. Este pentru prima dată când o lege sectorială, legea educaţiei, prevede explicit lucruri despre nivelul de salarizare al profesorilor. Mai exact, profesorii trebuie să-şi poată începe cariera de la un nivel egal cu salariul mediu pe economia naţională din anul precedent încheiat. Deci, dacă vrei să fii profesor, ca o recunoaştere a statutului şi importanţei acestei profesii, salariul este un factor important, dar nu este nici pe departe singurul. (…) Profesorul trebuie să îşi redobândească statutul social şi profesional pe care educaţia îl merită”, a precizat Sorin Cîmpeanu.

Referindu-se la digitalizare, ministrul a spus că sistemul de învăţământ, nu doar sistemul public, ci şi cel privat, se confruntă cu o criză a specialiştilor în digital.

 

„30% din ceea ce avem planificat ca investiţie în educaţie din PNRR înseamnă digital. Înseamnă digital în toate formele. (…) La nivelul legii, una dintre soluţiile pe care le-am identificat este înfiinţarea unei unităţi executive suport pentru mentenanţă şi asistenţă tehnică în digital. Avem precizare, la nivelul legii, că această unitate executivă va putea beneficia de finanţare de la bugetul de stat şi din alte surse şi va putea să lucreze cu experţi externi. Asta este calea în care Ministerul Educaţiei se deschide către sprijinul care poate fi acordat din partea mediului de business, din partea specialiştilor. (…) Resurse înseamnă resursă umană. Deci, profesorul, dacă înţelegem că trebuie să fie mult mai mult decât până acum, va fi şi facilitator de învăţare între atâtea surse deschise de informare pentru elev. (…) Nimic în şcoală în se va întâmpla fără profesori”, a subliniat ministrul Educaţiei.

În opinia sa, starea educaţiei de acum este rezultatul tuturor, inclusiv al său în calitate de profesor, de rector şi de ministru al Educaţiei. „E bine să înţelegem lucrurile astea, să le acceptăm şi să construim”, a adăugat Sorin Cîmpeanu. AGERPRES